השוואה בין דרכונים – איזה דרכון זר כדאי להוציא?

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים גילו שבאפשרותם להוציא דרכון אירופאי בשל ההיסטוריה המשפחתית שלהם. בנוסף, יותר ויותר מדינות אירופאיות מאפשרות לאזרחים זרים לקבל אזרחות בתמורה למשל להשקעות בנדל"ן או באגרות חוב ממשלתיות. אם אתם משתייכים למשפחת בני המזל שזכאים לקבלת יותר מדרכון אחר, ומתלבטים לגבי הדרכון שבו כדאי להשקיע זמן, כסף ומאמצים, טוב תעשו אם תבררו ראשית מה הן הדרישות לקבלת הדרכון בכל אחד מהמדינות הרלוונטיות. כך תדעו היכן מומלץ להשקיע את המשאבים. במאמר שלפניכם נערוך השוואה בין מספר דרכונים פופולריים כדי להקל עליכם את הבחירה.

דרכון פורטוגלי

בתחילת 2014 עבר בשעה טובה תיקון היסטורי לחוק האזרחות הספרדית. בשנה זו אישר הקבינט הספרדי לצאצאים של מגורשי ספרד לקבל אזרחות ספרדית כתיקון לעוול ההיסטורי שהתרחש במאה ה-15. לפני כשנה נסגר חלון ההזדמנויות לקבלת דרכון ספרדי, אך החדשות הטובות הן שחלון חדש נפתח בפורטוגל. מעבר לכך, בניגוד לתנאים המאתגרים לקבלת דרכון ספרדי, שכללו, בין השאר, שליטה בשפה ובחוקה הספרדית, התנאים לקבלת דרכון פורטוגלי נחשבים לקלים במיוחד.

הצעד הראשון בדרך לדרכון הפורטוגלי כולל הוכחת קשר לאדם שגורש מחצי האי האיברי במאה ה-15 או לאדם ממוצא ספרדי שחי בספרד במאה ה-19. כאשר משיגים את ההוכחות הנדרשות, יוצרים קשר עם הקהילה היהודית בפורטוגל, משלמים תרומה בסך של 250 אירו ומקבלים אישור רשמי המעיד על הזיקה לקהילה המקומית. את האישור יש להעביר בצירוף מסמכים נוספים, כמו תעודת יושר מתורגמת וצילום של הדרכון הישראלי, לממשלת פורטוגל.

מכאן והלאה, כל שנותר זה להמתין בסבלנות ובמקרה הצורך, להשלים מסמכים חסרים או לשלוח מחדש תעודות כאלו ואחרות שפג תוקפן במהלך הטיפול בבקשה. משך הטיפול בבקשה נע בין חודשים ספורים במקרים הפשוטים למספר שנים במקרים מורכבים שבהם נפלו טעויות במסמכים שהוגשו.

דרכון פולני

כדי לקבל דרכון פולני ולהפוך לאזרח האיחוד האירופי, יש בראש ובראשונה להוכיח כי מגיש הבקשה לדרכון הוא צאצא לאדם שנולד בפולין או בכל אחת מהמדינות שהיו בחזקת פולין בתקופה שבין מלחמת העולם הראשונה למלחמת העולם השנייה (הכוונה היא למשל לאוקראינה וליטא). יש לציין שניתן להוכיח את הקרבה המשפחתית גם אם האדם שנולד בפולין כבר אינו בין החיים, ושהחוק לא מגביל את מספר הדורות. אי לכך, גם אם סבו של סבכם לצורך העניין נולד בפולין, אין סיבה שלא תוכלו להגיש בקשה לדרכון.

עם זאת, לחוק הפולני ישנם מספר סייגים חשובים שיש להכיר. כך לדוגמה, אם סבכם הפולני שירת בצבא זר לפני התאריך 19/1/1951, הרי שבכך ויתר הלכה למעשה על דרכונו, ולפיכך זכאותכם לדרכון נשללת באופן אוטומטי. לאור זאת, אם לצורך העניין סבכם התגייס לצה"ל לפני תאריך זה, הסיכוי שתוכלו לקבל דרכון פולני שואף לאפס. כך גם אם אישה שנולדה בפולין וקיבלה אזרחות זרה (ישראלית למשל) לפני תאריך זה בהיותה מעל 18, ויתרה באופן אוטומטי על אזרחותה הפולנית.

דרכון גרמני

בניגוד לארצות הברית למשל, אדם שנולד בגרמניה אינו זכאי לקבל דרכון גרמני באופן אוטומטי. זאת כיוון שהחוק הנהוג בגרמניה מבוסס על "עיקרון המוצא המשפחתי". המשמעות היא שהזכאות לאזרחות ניתנת לצאצאים של אזרחים גרמניים ולא לאלו שפשוט נולדו במדינה או לצאצאיהם.
החוק הגרמני בנוגע לזכאות לאזרחות הוא מורכב ביותר ומתייחס למגוון רחב של מצבים. כך לדוגמה, בנסיבות מסוימות, אדם שאזרחותו הגרמנית נשללה על ידי המשטר הנאצי בין ה-30 בינואר 1933 ל-8 במאי 1945 יהיה זכאי לקבלת דרכון גרמני. כמו כן, אם מדובר באדם שנולד במסגרת הנישואין בין 1 בינואר 1914 ל-31 בדצמבר 1963, האזרחות תתקבל אך ורק דרך האב הגרמני. לעומת זאת, אדם שנולד בין 1 בינואר 1964 ל-31 בדצמבר 1974 לאם גרמנייה יוכל לקבל אזרחות גרמנית רק אם בכל מקרה אחר יהיה חסר נתינות.

מעניין לציין כי ישנה אפשרות להתאזרחות גם לפי שיקול דעת. אזרחות זו ניתנת במקרים שבהם למגיש הבקשה ישנה זיקה מיוחדת לגרמניה וכאשר ישנו עניין ציבורי בהענקת האזרחות. במסגרת השיקולים להענקת האזרחות במצבים אלה, לוקחים בחשבון את רמת השליטה שלו בשפה הגרמנית, את מידת היכולות שלו להתפרנס, את מידת הנכונות שלו לוותר על האזרחות הנוכחית וגורמים נוספים.

דרכון רומני

ישנם לא מעט ישראלים הזכאים לדרכון רומני, שהפך לנחשק ביותר מאז 2007, השנה שבה הצטרפה רומניה לאיחוד האירופי. הזכאות לדרכון רומני שמורה בין השאר לילידי 1918–1940 (וצאצאיהם) שהיו אזרחי רומניה או אזרחי מדינות שהיו תחת שליטתה של רומניה כמו מולדובה או חלקים מסוימים מאוקראינה.
בנוסף הזכאות עשויה לקום במקרה של ילידי רומניה שבמרוצת השנים איבדו את האזרחות שלהם. במקרים אלו, הבקשה תיבחן לאור החוק הרומני הרלוונטי לתקופה שבה האזרחות בוטלה.

לסיכום, הנפקת דרכון זר הוא תהליך ממושך, מורכב ויקר, אך לא בלתי אפשרי. ישנן חברות רבות המתמחות בתחום, והן יאתרו עבורכם מסמכים חסרים, ייצרו קשר עם קהילות מקומיות, יתרגמו מסמכים וימלאו את שאר השלבים בדרך להשגת הדרכון הנכסף. צרו איתנו קשר ונשלח לכם מספר הצעות לחברות המסייעות בהנפקת דרכונים.