הגירה לאירופה בלי דרכון אירופאי – כל האפשרויות

מעוניינים להגר לאירופה כדי "לראות קצת צבעים אחרים"? נהדר! גיליתם שלמרבה הצער אין לכם שום אפשרות להוציא דרכון אירופאי? אל תאמרו נואש: גם אם אתם לא זכאים לדרכון אירופאי, עדיין ישנה אפשרות להגר למדינה באירופה ולהתחיל חיים חדשים במקום אחר.

לפני שנפתח בדברים נדגיש כי באיחוד האירופי חברות לא מעט מדינות, ובכל מדינה התנאים לקבלת אשרת שהייה הם מעט שונים. לפיכך, המידע המופיע במאמר שלפניכם נועד לסבר את האוזן ולספק התרשמות כללית בלבד.

ויזת עבודה

אחת הדרכים להגר למדינה אירופאית ללא דרכון אירופאי עוברת בחברה מוכרת המעוניינת להעסיק אתכם. לצורך כך עליכם להתקבל לעבודה או ליצור קשר עם חברה המפעילה סניפים באירופה ולהציע את שירותיכם. על החברה שמעוניינת להעסיק אתכם להוכיח למשרד העבודה במדינת היעד שאתם חיוניים לתפקיד וכי תושב מקומי לא יוכל להחליף אתכם, ומכך נובע  הקושי המשמעותי הגלום בהשגת ויזת עבודה במדינה אירופאית.

כפי שניתן להבין, לא כל אדם יכול לקבל ויזה שכזו, שכן עם כל הצער הכרוך בכך, לא כולנו בורכנו ביכולות מיוחדות או בידע יוצא דופן בתחום מסוים. עם זאת, מדי שנה אזרחים ישראלים רבים מקבלים ויזות עבודה בחו"ל, בין היתר בתחום ההייטק. ויזת עבודה היא ויזה ייחודית בשל העובדה שהיא מקושרת למקום עבודה ספציפי. המשמעות היא שלרוב כאשר תם הקשר העסקי בין בעל הוויזה לחברה המעסיקה, פג תוקפה של הוויזה.

קרוב משפחה מדרגה ראשונה בעל דרכון אירופאי

אם אתם בקשר זוגי עם אדם שמחזיק בדרכון אירופאי, ייתכן מאוד שתוכלו להגר לאירופה, גם אם הדרכון היחידי שברשותכם הוא ישראלי. עם זאת, לא תמיד הדברים פשוטים כל כך. כך לדוגמה, ויזת איחוד משפחות גרמנית תתקבל במקרים שבהם תוכלו להוכיח שמבקש את הוויזה לא יהפוך לנטל על רשויות הסעד המקומיות. כדי להוכיח זאת, תצטרכו להמציא מסמכים המעידים על כך שההכנסה הביתית עולה על סכום מסוים (סכום זה משתנה מעת לעת).

ישנם כמובן הבדלים בין ויזת איחוד משפחות עם אזרח גרמני לבין ויזת איחוד משפחות עם אזרח אירופאי. כמו כן, לוויזת איחוד משפחות עם אזרח זר המחזיק באשרת שהייה יהיו תנאים שונים (כל אלו מתייחסות לקרבה מדרגה ראשונה ולא רק לקשרי נישואים). חשוב רק לציין בהקשר זה כי נישואים פיקטיביים הם עבירה חמורה מאוד, והיא יכולה אף להוביל לעונשי מאסר.

לימודים אקדמיים במדינת היעד

מדינות האיחוד האירופי מאפשרות לקבל אשרת שהייה לאזרחים זרים שהתקבלו למוסדות אקדמיים ברחבי האיחוד. מעבר לכך, אשרת שהייה בוויזת סטודנט מאפשרת לכם אפילו לעבוד במהלך הלימודים, אם כי היקף העבודה מוגבל ונתון לתנאים מסוימים. אומנם מדובר בוויזה שמתבטלת עם סיום הלימודים, אך חשוב להבין כי מדובר בנקודת פתיחה מצוינת להמשך התהליך.

בזמן הלימודים תוכלו ללמוד את השפה, להתערות בחברה וכך להגדיל את הסיכויים שלכם לקבל בהמשך ויזה מסוג אחר. ישנו למשל הבדל משמעותי למשל בין אדם שמבקש ויזת פרילנסר, שכבר דובר את השפה והשלים את לימודי התואר שלו באירופה, לבין אדם שמגיש בקשה לאותה ויזה בדיוק, שאינו דובר את השפה ושסיים את לימודיו בישראל.

אשרת משקיע

אפשרות נוספת ליהנות מאשרת שהייה בלתי מוגבלת באירופה היא זו השמורה לאלו שהפרוטה בכיסם. הכוונה היא לתוכנית ההשקעות, שמאפשרת לאזרחים מכל מדינות העולם לקבל אזרחות בתמורה להשקעה של לא מעט כסף. בדרך כלל הדרישה היא להשקיע בנדל"ן המקומי אך ישנן גם מדינות שבהן ניתן גם לקבל אזרחות בתמורה להשקעה בעסק חדש, באגרות חוב ממשלתיות ועוד. בפורטוגל לדוגמה, תוכלו לבחור אף להשקיע במיזם אמנותי, מדעי או טכנולוגי וכך לסלול את הדרך שלכם לאזרחות.

גם במקרה הזה, תנאי הקבלה משתנים ממדינה למדינה. ישנן מדינות שבהן בנוסף להשקעה תידרשו, למשל, לעבור מבחן ידיעת השפה, להוכיח שאתם מתמצאים בהיסטוריה של המדינה ועוד.

אשרת גמלאי

במספר מדינות אירופאיות, ניתנת לגמלאים האפשרות לקבל אשרת שהייה בלתי מוגבלת בזמן. אשרות השהייה המיועדות לגמלאים ניתנות לאזרחים זרים בעלי ממון, שיכולים להביא הוכחות לכך שבאפשרותם לממן את עצמם במהלך השהות במדינה גם מבלי לעבוד בה.

השורה התחתונה

נכון להיום גם לישראלים ללא דרכון אירופאי המעוניינים להגר לאירופה ישנו מגוון רחב של אפשרויות הפתוחות בפניהם. התנאים משתנים ממדינה למדינה ולכן על מנת להתניע את התהליך, מומלץ מאוד לפנות בשלב הראשון לשגרירות של המדינה שאליה אתם שוקלים להגר ואו ליועצי הגירה ולקבל מידע מפורט ומדויק בנוגע לתנאים הספציפיים הרלוונטיים למדינת היעד.