פנסיה עם חצי פנסיון  – לאן כדאי להגר כשמגיעים לגיל הפרישה?

מעוניינים להפוך את גיל הזהב למנצנץ במיוחד? הכנו עבורכם את כל המידע הרלוונטי לגבי המדינות שהכי כדאי לצאת בהן לגמלאות.

כמובן, הגירה, בגיל פנסיה או מוקדם יותר, היא נושא מורכב שיש להחליט עליו לפי העדפותיכם האישיות, והתקציב שלכם. עם זאת, ישנם כמה מדדים אובייקטיביים שלפיהם אפשר לבחון את התאמתן של מדינות שונות ביעד הגירה מועדף לגמלאים. מדינות שדורגו כמועדפות מבחינת תנאים ותגמולים לגמלאים במספר סקרים ומדדים (בהם מדד מדינות OECD ומדד הפרישה העולמי השנתי). הפרמטרים שנלקחו בחשבון כוללים את מזג האוויר, יוקר המחיה, מחיר שירותי הרפואה ואיכותם, מחירי הנדל"ן וכמובן הטבות פנסיה שונות.

1. איסלנד

איסלנד תוארה לא מעט כ"גן העדן לפנסיונר" וזכתה במקום הראשון במדד הפנסיה העולמי לשנת 2019.  המדינה הקטנה מספקת לכם מדינת רווחה לעילא ולעילא: שירותי הבריאות איכותיים ובעלות נוחה, יוקר המחיה נמוך, ישנו שוויון יחסי בהכנסות ודיווח על רמת סיפוק כללית מהגבוהות שראינו. איסלנד מדורגת כמדינה מובילה בעולם מבחינת רמות התמ"ג לנפש, ומובילה בדירוגים של מדד הפיתוח האנושי. לדתיים ביניכם יש לשים לב שבאיסלנד אין בתי כנסת או בתי חב"ד למיניהם, אך אפשר למצוא מוצרים כשרים בסופרמרקטים מקומיים.

2. פורטוגל

היעד הפופולרי בקרב הפנסיונרים האירופאים מציע לכם לחוות כמעט ישראל עם קצת אירופה בצד. אם תחליטו להגר לפורטוגל תוכלו לבחור בין האורבניות התוססת של ליסבון או להתמקם בקהילה יותר מצומצמת וכפרית. מזג האוויר נינוח למדי, החופים מרהיבים ומחירי הנכסים יעשו לכם נעים בכיס. לא יעלה לכם הרבה להתקיים בכבוד כאן, וסביר שתמיד תמצאו משהו מעניין לעשות או מישהו מעניין לדבר איתו (רובם ידעו אנגלית). למי שחשובה תחושת הקהילה, פורטוגל מפורסמת בקבלת האורחים החמימה שלה, ובכל מקרה, יהיה לכם קשה להרגיש חריגים בנוף במקום עם מספר קהילות יהודיות.

3. הולנד

מחקר מקיף שבדק 30 מדינות ברחבי העולם ע"פ ההערכות של חתך האוכלוסייה המבוגר לקראת היציאה לפנסיה, מצא כי הולנד לא רק הגיע לעשירייה הפותחת – אלא נמצאת ממש בטופ, יחד עם דנמרק. עוד הוכח כי רמת הביטחון הפיננסי לאזרח הוותיק היא הגבוהה בעולם וקיבלה דירוג A נכסף. בנוסף יש לציין שישראל חתומה מול הולנד על אמנה רחבה בתחום הביטוח הסוציאלי, יתרון נוסף לטובתו של הגמלאי המהגר. מערכות תמיכה כלכלית ומערכות בריאות מפותחות, סבסודים רחבים ועלויות מחיה נמוכות מצטרפות לרשימת הסיבות המוצדקות לשקול את הולנד כמועמדת מועדפת להגירה בגיל מאוחר.

4. גרמניה

גם גרמניה חתומה על האמנה הסוציאלית מול ישראל, והיא ידועה כיעד פופולרי להגירה מישראל. עם השנים גלי ההגירה הצעירה לגרמניה התעצבו לכדי גלי הגירה כלליים, בעיקר לברלין (שכבר מזמן הפכה לעיר הבירה הרוחנית של הישראלי המצוי). גרמניה היא מדינה מאוד סוציאלית ומפותחת, המספקת תמיכה כלכלית נרחבת לתושביה, והשכר בה הוא גבוה (אם אתם מתכננים לעבוד). גם השכירות בה נמוכה בהשוואה לישראל, וסביר שהמדינה תיתן מענה מעולה לכל צורך בסיסי של המהגר אליה.

5. ספרד

יוקר המחיה הנמוך, האקלים הים-תיכוני והנדל"ן האיכותי והנגיש הופכים את ספרד ליעד אטרקטיבי ביותר לגמלאי. היא דורגה במקומות מובילים ברוב הסקרים בנוגע למקומות מומלצים לפנסיה. קצב החיים רגוע ואינו דוחק, האווירה אירופאית הנינוחה מורגשת לא פחות ממדינות אחרות, מחירי המזון נמוכים, ובסכום נמוך של 80 אלף דולר אפשר לרכוש דירה. מי שמעדיף לחיות בשכירות, ייהנה גם הוא משכר דירה נמוך משמעותית בהשוואה למקבילה הישראלית. זוג גמלאים עם הכנסה של 2,500 דולר בחודש יכול לחיות בכבוד רב וברווחה ראויה.

6. קוסטה ריקה

קשה לטעות עם מקום שהמוטו שלו הוא "פורה וידה", או בעברית: "החיים הטובים". התרבות משוחררת ומשחררת, האזרחים דוגלים בחיים נטולי דאגות והמדינה מככבת שנים בסטטיסטיקות חיוביות של דיווחי הגירה גבוהים. בהתאם למעמד, יש במדינה שירותים ייעודיים והטבות רבות לפנסיונרים (זרים ושאינם זרים) ושירותי בריאות נגישים ואיכותיים ביותר. לא קשה להשיג אזרחות, ויוקר המחייה מאפשר ביותר. גם בקוסטה ריקה, בדומה לספרד, תמורת כ-2,500 בממוצע בחודש תוכלו לחיות בשלווה, וכך גם העובר ושב שלכם.

7. מקסיקו

להיות קרובים לארצות הברית, אבל קרובים יותר לים. בשנים האחרונות מגמת ההגירה למקסיקו סיטי רק מתפתחת, ובעיקר בקרב פנסיונרים. הפער בין הדולר לפסו המקסיקני מאפשר עלויות נמוכות במיוחד, ומייעל את המדינה עוד צעד לקראת היעד האידיאלי לגמלאי המתחיל. שירותי הבריאות אופטימליים, האנגלית נפוצה ומדוברת ברוב חלקי הארץ, ואם תשימו כל חודש 600 דולר בצד לשכירות – תוכלו להתעורר מול חוף הים. קצת שכנענו את עצמנו, לא נשקר.

8. יוון

להישאר על קו הים התיכון, אבל לחזק אותו עם קצת אוזו. במרחק שעתיים בלבד מהמקום שקוראים לו בית, תוכלו לקיים שגרה זולה, לצרוך שירותי בריאות מתקדמים וליהנות מיחס חם ומקבל מהמקומיים. החגיגות המקומיות לא עוצרות והתרבות התוססת כוללת הנאה מאירועים המשלבים מוזיקה טובה, אוכל אותנטי וריקודים לא פוסקים. מדינת הרווחה מקבלת בזרועות פתוחות אלפי מהגרים מדי שנה, והקהילה היהודית ביוון רחבה ובעלת היסטוריה עשירה.  

9. מלטה

לכאורה רק אי קטן, שמשי וצבעוני, אך במבט מקרוב מלטה מתפארת באחת ממערכות הבריאות הטובות, הזולות והמתקדמות בעולם, חיי תרבות עשירים ומטבח ים-תיכוני מגוון. עלות המחיה נמוכה מאד – אפשר לחיות ברמת חיים גבוהה בפחות ב-2,700 דולר בחודש. הקהילתיות גבוהה ושיעורי הפשיעה במלטה הם מהנמוכים ביותר שדווחו בעולם. כל יום הוא יום חם כשמדובר במלטה, שכן 300 מתוך 365 הימים בשנה הינם ימים שמשיים.

10. קולומביה

אחרונה ומאוד חביבה, קולומביה – המקום שבעוד כמה שנים צפוי להיחשב ליעד הפרישה המבוקש ביותר בעולם. אחרי התקופה שהייתה ילדה בועטת ומורדת והתפרסמה בעיקר בהקשרים שליליים של סמים ופשיעה – קולומביה נחתה אל הקרקע והחליטה להפוך את עורה, וזה עובד.
קולומביה משגשגת בזכות ולא בחסד – התיירות לא פוסקת ומשפרת את כלכלת המדינה, אזורי האקלים מגוונים ביותר, יוקר המחיה נמוך (וממשיך לצנוח) ומאפשר ושירותי הבריאות לא פחות ממעולים. בסכום של כ-2,000 דולר בחודש תחיו בקולומביה כמו מלכים. החדשות המעולות הן שיש לכם גישה קלה לכל הכיף הזה – המדינה פותחת את דלתה למהגרים ממקומות שונים ומגוונים כחלק מהרצון הלאומי להעשיר את פלחי האוכלוסייה ואת רב התרבותיות.