כמה זמן אפשר לחיות מ-750 ₪?

אם אתם מעורים על מה שקורה כרגע בעולם – בטח שמעתם שמסתובב איזה נגיף שמכריח את כולנו להתמודד עם מציאות פחות נוחה ורצויה, בין היתר גם כלכלית. בעקבותיו, הוצעה תוכנית כלכלית שבסיסה הוא לתת מענק יחסי לכל אזרח ולכל משפחה.
פורטל הגירה הכין כוס קפה והתיישב לבדוק בדיוק כמה הסכום הזה שווה לנו – ואיפה.
אז ללא דחייה נוספת, רוצים לדעת מה הסטנדרט העולמי לגבי המענק המהולל? צ'ק!

מספר דגשים להבנת הנתונים:

  • נתוני המזון מתייחסים לתפריט יומי העומד על 2,400 קלוריות המורכבות מכלל אבות המזון.
  • נתוני השכירות מתייחסים לדירת שלושה חדרים בגודל ממוצע בעיר שאינה מטרופולין.

1. ארצנו הקטנטונת, ארצנו היפה
לא חשבתם שנתחיל ממדינה שאינה "הדמוקרטיה" היחידה במזרח התיכון, נכון? אז יש לנו חדשות טובות וחדשות רעות.
החדשות הטובות הן, שביחס לארצות הברית ממוצע מחירי השכירות שלנו נמוך ב-24.07%.
החדשות הרעות? יוקר המחיה הכללי גבוה יותר ב-14.92% מהמעצמה הקפיטליסטית הכי עוצמתית בעולם. אז יש לנו 750 שקלים – מה זה באמת נותן לנו?
באמצעות 750 שקלים אפשר לאכול בישראל 20 ימים בדיוק, לפי ההרכב הקלורי שפורט לעיל, או לחילופין להזמין לילה בצימר ממוצע בצפון הארץ. מחיר השכירות הממוצע עומד על 4,458.42 ₪, וחשבונות נלווים יעלו עוד 759.14 ₪ לחודש. "חופשי חודשי" יעלה לנו בממוצע ארצי כ- 213 ₪ בחודש.
אז מה המסקנה?

המחשבון ההישרדותי קובע כי סכום של 750 שקלים יאפשר לנו לחיות בישראל ברמה בסיסית למשך שלושה ימים, עשר שעות ו-22 דקות בדיוק, ושם אותנו במקום האחרון ביחס לשאר המדינות בכתבה, המביאות מדגם מגוון ממדינות ה-OECD.
בואו נצא לדרך.


 

2. יפן – לאכול שבועיים, להתגורר חמישה ימים
ככלל, יפן לא נחשבת למדינה זולה. למעשה, עלויות המחיה שלה גבוהות מעלויות המחיה בישראל בלא פחות מ- 3.67%. עם זאת, שכר הדירה שלה נמוך ב-12.77% מישראל. שכירות חודשית ממוצעת עומדת על סכום של 3,612.28 ₪ חודשיים, והחשבונות הממוצעים עומדים על 699.62 ₪ בחודש.
כלומר, באמצעות 750 ₪ תוכלו להתגורר ביפן, בממוצע, במשך חמישה ימים בלבד.
מבחינת מזון, ביפן סכום של 750 ₪ יספק לכם מזון (מוכנים לזה?) למשך שבועיים תמימים. אבל אל חשש, תמיד אפשר לקנות "חופשי חודשי" ולבקר את החברים לארוחה או שתיים, במחיר של 320.08 ₪ חודשיים בלבד – חודשיים שלמים של אסקפיזם.

המחשבון ההישרדותי קובע כי סכום של 750 שקלים יאפשר לכם לחיות ביפן ברמה בסיסית למשך שלושה ימים וחצי בלבד.

טיפ לטריפ – אם הנתונים מבאסים אתכם, אל תשכחו קיט-קט וסאבי. החטיף האהוב כבר מזמן הפך לסמל מדיני ותיירותי כאחד, וחבילה גדולה של 12 קיט-קטים תעלה לכם בסביבות ה-25 ₪, מחיר המאפשר לכם לחקור לא פחות מ-30 טעמים שונים(!) של אותה אגדה עבור 771 ₪ בלבד (מה, לא תשקיעו 21 שקלים מכספכם הפרטי כדי לרכוש 30 חבילות ולא 29?)

 

3. בריטניה – לאכול חודש, להתגורר ארבעה ימים
על בריטניה כתבו "תבל זו רבה ודרכים בה רב?", בכל מקרה – אולי זו הסיבה לניצחון המובהק בממוצע יוקר המחיה ביחס לישראל, הנופלת ממנה בלא פחות מ-19.8%. השכירות זולה יותר גם כן בממוצע של 5.31% בלבד.
השכירות החודשית הממוצעת בבריטניה עומדת על סכום של 4,252.32 ₪, והחשבונות החודשיים הממוצעים עומדים על 673.13 ₪.  בסדר, עדיין קצת יקר לכם, נכון? הנה הכפרה: בבריטניה, סכום של 750 ₪ יספק לכם מזון למשך חודש מלא, כלומר – 30 ימים בדיוק.
הוצאות על "חופשי חודשי" יעלו לכם בממוצע 282.79 ₪ לחודש ולא, זה לא כולל טיסה במחלקה ראשונה מבוסטון לאנגליה.

המחשבון ההישרדותי קובע כי
סכום של 750 שקלים יאפשר לכם לחיות בבריטניה ברמה בסיסית למשך 3.69 ימים בלבד – רק 4 שעות ו-36 דקות יותר מזמן ההישרדות הממוצע ביפן. מה שמותיר לכם בדיוק מספיק זמן ליישם את הסעיף הבא.

טיפ לטריפ – סיבוב ההופעות של רוי אורביסון והביטלס באנגליה היה מהמפורסמים בזמנו.
כיום נותרו לנו רק הזיכרונות, וחנות קטנה ומדליקה באנגליה שחורטת על דגלה את אחת הלהקות האהובות ביותר בכל הזמנים. התוכנייה המפורסמת מהאירוע אי שם בשלהי 1963 נמכרת גם כן בחנות,
ומחירה מוערך בכ-683 ₪, סכום שיאפשר לכם גם לקפוץ לכוס בירה אנגלית בבר אותנטי אחרי.

 

4. יוון – לאכול חודש, להתגורר להתגורר תשעה ימים (!)
יוון היא טשטוש נהדר של שמן זית, דבש ולחם – ואנחנו לא נתנגד לבלות שם יום-יומיים, או נצח.
רק, כמה זה בדיוק יעלה לנו? החדשות הטובות הן – לא המון.
גם ביוון כמו בבריטניה – סכום של 750 ₪ יספק לכם מזון למשך 30 ימים שלמים. עד פה, לא נפלנו מהכיסא. גם אתם לא? להלן נתוני השכירות:
יוקר המחיה הכללי ביוון נופל מזה הישראלי ב-29.62%, ומחיר השכירות הממוצע? נופל ב-60% מזה הישראלי. השכירות הממוצעת ביוון עומדת על 1926.14 ₪ חודשיים, עם הוצאות נלוות של 596.38 חודשיים בלבד. בנוסף, "חופשי-חודשי" יווני (בלי סלט בצד) יעלה לכם תוספת של 118.41 ₪ חודשיים בלבד. יאללה, קופצים לאקרופוליס?

המחשבון ההישרדותי קובע כי
סכום של 750 שקלים יאפשר לכם לחיות ביוון ברמה בסיסית למשך שישה ימים וחצי, ומבחינתו? זה לא פחות מנס פח שמן הזית.

טיפ לטריפ – בעזרת המענק המדובר נוכל לצאת ביוון, אהבת נעורינו, ליום הרפתקאות הכולל שיט זוגי, ארוחת שלוש-מנות במסעדה איכותית ואותנטית וקצת שופינג דוגמת שמלה חדשה מזארה וג'ינס חדש מ-Levis.

 

5. שוודיה – לאכול 20 ימים, להתגורר חמישה ימים וחצי
שוודיה המקסימה לא רק מכריחה אותנו לבזבז משכורות שלמות באיקאה – היא גם מנצחת אותנו בכל הנוגע ליוקר המחיה (נו בטח, בגלל הרווחים של איקאה). הנתונים מראים כי יוקר המחיה יותר נמוך מזה הישראלי ב-9.25%, ומחירי השכירות נופלים מאלו הישראלים ב-11.51% גם כן.
שכר דירה חודשי ממוצע יעלה לכם 3,773.13 ₪, וחשבונות חודשיים נלווים מוערכים בכ-280.21 ₪ בלבד, כבר זולה יותר מרוב המדינות בכתבה זו. ואם בא לכם לטייל ולספוג את הטבע, רק תדעו ש"חופשי חודשי" יעלה לכם 327.73 ₪ בממוצע.
בשוודיה סכום של 750 ₪ יספק לכם מזון למשך 20 ימים בלבד, מה ששם אותה במקום "טוב" באמצע יחד עם ישראל.

המחשבון ההישרדותי קובע כי סכום של 750 שקלים יאפשר לכם לחיות בשוודיה ברמה בסיסית למשך ארבעה ימים בדיוק.

טיפ לטריפ – בעוד שבארצות הברית, לדוגמה,  תספורת גבר תעלה כ-40 ₪ בלבד, בשוודיה המחיר קופץ לטווח 150 שקלים במינימום, ועלול לטפס אפילו עד 450 ₪ לתספורת אישה. כלומר – בסכום של 750 ₪ תוכלו לקנות לא פחות מ-5 תספורות לגבר, ותספורת וחצי לאישה. הצעה שלנו?
כשאתם בשוודיה, מוטב שתתפארו ברעמת שיער ארוכה שתגן לכם על האוזניים מפני הקור, ועל הארנק שלכם מפני המינוס.

 

6. בולגריה – לאכול 40 ימים, להתגורר שנים-עשר ימים (ולשתות בירה לנצח)
ממוצע השכירות בבולגריה נמוך מזה הישראלי ב-68.01%.
תקראו את זה שוב.
ממוצע השכירות בבולגריה נמוך מזה הישראלי ב-68.01% – ויוקר המחיה הכללי נופל ב-52.88%.
כן, עכשיו נזכרנו למה גבינה בולגרית היא הדבר הכי חם בעולם מוצרי החלב.
שכירות חודשית ממוצעת בבולגריה (מזכירים, דירת שלושה חדרים) תעלה לכם 1453.75 ₪  בחודש. ההוצאות הנלוות החודשיות יעלו עוד 376.15 ₪ בלבד, וחופשי חודשי (אם תמצאו סיבה לצאת מהבית בכלל) יעלה לכם 100 ₪ בלבד. בנוסף, בבולגריה סכום של 750 ₪ יספק לכם מזון (מוכנים לזה?) למשך לא פחות מארבעים ימים, מה שרשמית שם אותה בראש הרשימה מבחינת כדאיות כלכלית בכל תחומי החיים.

המחשבון ההישרדותי קובע כי
סכום של 750 שקלים יאפשר לכם לחיות בבולגריה ברמה בסיסית למשך תשעה ימים – כמעט שישה ימים יותר מישראל – ומניח לה את הכתר כמנצחת לסיבוב הנוכחי שלנו.

 

 

 

טיפ לטריפ – הייתה כתבה ארוכה. אתם עייפים, כואבים וחכמים יותר בנוגע למציאות העולמית, ובולגריה כבר יודעת – זה הזמן לבירה.
750 שקלים יקנו לכם 190 ליטרים של בירה מחנות נוחות נוחה במיוחד בבולגריה, שזה ממוצע של 7.86 שקלים עבור 2 ליטר של בירה. רק לצורך השוואה קצרה, בישראל 2 ליטרים של בירה יעלו לכם בממוצע 72 ₪ – כלומר, בישראל אתם משלמים פי 10 יותר מבולגריה על כל 100 מ"ל בירה.
ובנימה זו – פורטל הגירה מרים אתכם כוס מים, לחיי ימים בריאים יותר.