לכאן מהגרים בכיף – לאילו מדינות הכי משתלם לכם להגר?

קמתם הרפתקנים והרגשתם שאתם צריכים לעשות שינוי. קראתם חדשות וגיליתם שעד שנת 2065 אוכלוסיית ישראל צפויה להגיע לסף ה-20 מיליון. או שפשוט החלטתם, מסיבה כלשהי, שהגיע הזמן, איך נאמר, לטוס מפה.
כמובן שיש לשקול צעד זה בכובד ראש. אבל אם כבר הרהרתם, הרמתם טלפון להורים, לאחים, לחברה הכי טובה שמדברת יותר מדי, והגעתם למסקנה שאתם נחושים בדעתכם להגר, כאן תוכלו לקרוא מהם המקומות שיסדרו לכם מעבר יותר ידידותי למשתמש.

ישנם לא מעט מחקרים המנסים לספק אינדיקציה לגבי המקומות שהכי משתלם להתגורר בהם. את השאלה המורכבת הזו בוחנים לפי הפרמטרים המעצבים את רמת החיים שלנו: התעסוקה וההכנסה, חיי התרבות, רמת הקהילתיות, יוקר המחייה, אופי קליטת מהגרים ועוד. אל המסקנות שיפורטו להלן הגענו על-פי השוואת נתונים מכלל הסקרים הכי רלוונטיים נכון לשנת 2020, כולל המדד Global Expat 2020  Indexוהדוחות האחרונים של הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח (OECD).
הדוז-פואה שלנו הולך אל…

1. נורבגיה

מככבת תמידית בראש המצעדים, נורבגיה מתפארת ברוב מכריע של אזרחים מועסקים, ממוצע תוחלת חיים העומד על 82 שנים ומערכות חינוך מהשורה הראשונה. המדינה גם מדורגת גבוה במדד קבלת האחר והקהילתיות מדורגת גבוהה, וכן ביחסה למהגרים חדשים שנקלטו במדינה. נורבגיה ידידותית לקהילה הלהט“בית ומדורגת בראש הרשימה גם מהבחינה הזאת.

יתרונות נוספים כוללים את מערכת ההשכלה הגבוהה, הזמינה ללא תשלום (על פי רוב גם למהגרים). ובנוסף, למהגר החדש שעדיין לא דובר את השפה המקומית לא תהיה בעיה בתקשורת רציפה, שכן רוב האוכלוסייה דוברת אנגלית כשפה שנייה.

מבחינת הליך ההגירה עצמו, אין צורך בוויזה בשלב הראשון. רשויות ההגירה הנורבגיות (לאחר בחינת נתוני המועמד) מעניקות אשרת תייר של 90 יום לאזרחים ישראליים הנכנסים לנורבגיה. אם ברשותם דרכון אירופאי תוכלו להמשיך ולהתגורר במדינה במעמד של אזרח קבע.

2. אוסטרליה

עוד חברה קבועה ברשימת המדינות שמאוד משתלם להתגורר בהן היא אוסטרליה, והיא גם ממוקמת במקום  גבוה בקביעות בדירוגי מדינות ה-OECD. כמו כן, אוסטרליה דורגה שנתיים ברצף במדד השמחה ושביעות הרצון של תושביה.

אוסטרליה הרב-תרבותית והירוקה מזמינה לחיקה מהגרים חדשים בידיים פתוחות. אומנם יוקר המחיה באוסטרליה לא נופל מזה הישראלי, אך המשכורות גבוהות יותר.

הקהילתיות המוגברת מצוינת שוב ושוב כמעט בכל הסקרים הנוגעים לאוכלוסייה האוסטרלית. מחקרים מציינים כי 95% מהאוסטרלים מרגישים שיש להם לפחות אדם אחד שהם יכולים להסתמך עליו.
אבל עזבו שטויות ונתונים – יש קואלות. צאו לדרך.

למידע נוסף על הגירה לאוסטרליה

3. גרמניה

מבחן יוקר המחייה קבע שגרמניה היא מהמקומות היותר מאפשרים כלכלית מבין מדינות ה-OECD. הנדל"ן זול יותר, בין בשכירות ובין בקנייה. מערכות החינוך הן בחינם, והרמה בהן גבוהה. והחדשות הטובות הן שכשתצאו מהפקולטה אל שוק העבודה – תגלו שתוכלו להרוויח משכורות מכובדות וגבוהות גם בלי להתיש את עצמכם או להרגיש מנוצלים. בגרמניה פועלים ארגוני עובדים רבים המגנים על זכויות העובדים.

מחזיקי דרכון אירופאי זכאים לחופש מעבר, עבודה ומגורים, ללא הגבלת זמן, בכל אחת מארצות האיחוד האירופי. וכן ללימודים אקדמיים חינם בגרמניה או בארצות אחרות באירופה (בהתאם לתנאים של כל מדינה).   

4. קנדה

מדינת מהגרים שהוקמה על ידי מהגרים היא מקום נהדר להגר אליו. זה ממש בכותרת, איפה תטעו?
קנדה מתאפיינת במדיניות הגירה מאפשרת וחיובית שהופכת אותה לכור מצרף ייחודי של שפות, מאכלים ותרבויות. כיום, מדיניות ההגירה מתרכזת יותר סביב מקצועות נדרשים, ואם אתם עומדים בדרישות, יש סיכוי גדול שתצליחו להשתחל למדינה הנחשק.

רמת החיים המדווחת גבוהה ביחס ליוקר המחיה הנמוך. אולי זה קשור לעובדה שהעובד הממוצע בקנדה עובד 1,702 שעות שנתיות, לעומת העובד הישראלי שעובד 482 שעות נוספות בשנה. (כן, זה אומר שאתם עובדים 15 חודשי עבודה קנדיים תוך 12 חודשי עבודה ישראלים. תודה ששאלתם). זו כנראה הסיבה לכך ש-72% מהאוכלוסייה הבוגרת בקנדה מועסקת.

מאז רפורמת הדיור שביצעו ממשלות ונקובר וטורונטו בשנת 2000, עלויות הדיור נגישות ביותר. ישנם דיווחים רבים המצביעים על חתך אוכלוסייה קנדי רחב שחש סיפוק, גיבוש וביטחון בחייו.
עכשיו יש לנו סיבה מחקרית לאהבה המוגזמת שלנו למייפל.

 5. שוודיה

השכנה הצמודה של נורבגיה מזמינה אתכם לחוות את השילוב המושלם בין עירוניות לכפריות. מצד אחד, האופקים הלא נגמרים של אזורי הדרום הכפריים בהם מתגוררים ילידי המקום, ומצד שני אורבניות תוססת וריבוי תעשייתי בצפון. השילוב המעניין הזה ממקם את שוודיה על המפה כדרך קבע בכל הנוגע לדירוגי שביעות רצון כללית בקרב המתגוררים בה.

מערכות החינוך הן בחינם, ואיכות הלמידה ברמה מאד גבוהה. 87% מבוגרי שוודיה בעלי תעודת בגרות, לעומת  75.6% מבוגרי ישראל.

שוודיה גם מתאפיינת במודעות ומעורבות חברתית גבוהה. רמת זיהום האוויר הממוצעת היא חצי מממוצע מדינות ה-OECD. לנתון זה מצטרף נתון נוסף – 95% מהאוכלוסייה השוודית מרוצים מאיכות המים שלהם. בנוסף,  83% מהאזרחים בעלי זכות ההצבעה – אשכרה הלכו להצביע. בישראל, אגב, הסטטיסטיקה עומדת על  68.46% בלבד. (לכו להצביע). מי אמר את זה?