האם כדאי למחזיקי דרכון פולני להגר לפולין?

בשנים האחרונות פולין אומנם הקשיחה את דרישותיה לפני מתן אזרחות פולנית לצאצאיה הפזורים בעולם, אך בהשוואה לשאר מדינות אירופה אלה דרישות סבירות למדי, וישראלים רבים זכאים לממש את זכותם לדרכון פולני וליהנות מכל ההטבות של אזרחות באיחוד האירופי. למשל:

  • אפשרות לגור ולעבוד בפולין או בכל מדינה של האיחוד האירופי
  • אפשרות ללמוד לימודים אקדמיים בפולין או בכל מדינה של האיחוד האירופי
  • אשרת כניסה לזמן מוגבל לארה"ב.

מי זכאי לאזרחות פולנית?

כל אדם שנולד בפולין או בשטחים שהשתייכו לפולין טרם מלחמת העולם השנייה רשאי להגיש בקשה לקבל דרכון ואזרחות פולנית. זה הזמן לבדוק את ההיסטוריה המשפחתית; ישראלים רבים מצאו עצמם זכאים לאזרחות פולנית דרך הסבים. כאמור, פולין חברה באיחוד האירופי ועל כך האזרחות הפולנית מעניקה לאוחזים בה את כלל ההטבות השייכות לאזרחות אירופית מן המניין.

איך מוציאים דרכון פולני?

שלב 1- בדיקת הזכאות. אם אין בידיכם מסמכים רלוונטיים תוכלו להתייעץ עם עורכי דין המתמחים בסיוע להשגת דרכון פולני.

שלב 2- מילוי טפסים בשפה הפולנית. אפשר לבקש עזרה מקרוב משפחה או להיעזר בשירותי מתרגם.

שלב 3- הגשת כלל המסמכים והטפסים הנדרשים.

כמה זמן התהליך לוקח?

זמן ההמתנה הממוצע מרגע הגשת כלל הבקשות ועד לקבלת הדרכון או האזרחות נע בין תקופה של מספר חודשים עד שנה. השינויים בזמן תלויים בדרך כלל במורכבות התיק.

הדרכון הפולני הוא בין הדרכונים האירופאיים הקלים יותר להשגה, אבל פולין היא לא יעד הגירה נפוץ במיוחד. אלו שבכל זאת יחליטו להגר לפולין, ייהנו מיוקר מחיה נמוך יחסית, תחבורה ציבורית נוחה וחופשות לידה נדיבות.

הקהילה היהודית בפולין

ההיסטוריה מוכיחה כי היו הרבה יהודים בפולין כבר לפני שנים רבות. בימים אלה, הקהילה היהודית בפולין המוערכת ב12,000 אנשים. לפי הערכות אחרות בפועל מספר היהודים בפולין גדול הרבה יותר, מכיוון שחיים בה יהודים שאינם מזדהים כיהודים או מנהלים אורח חיים מסורתי או דתי. שני בתי הספר היהודים הגדולים בפולין נמצאים בוורשה ובגדנסק. ישנם סופרמרקטים כשרים רבים בפולין, הגדולים בינהם נמצאים בוורשה ( Twarda 6, 00-105 Warszawa), קראקוב (Świętego Stanisława 10, 31-057 Kraków) ובלודג' (Pomorska 18, 91-416 Łódź). יש בתי כנסת רבים בפולין וברובם יש מניין בימי השישי והשבת ובחגים.

עבודות, יוקר המחיה והכנסה בפולין

הקשר ההדוק בין ישראל לפולין מעניק למהגרים הישראלים אפשרות של עבודה בתחומי ההסברה, ההוראה, ההדרכה והתרבות. כמו כן רוב הישראלים שבוחרים להגר לפולין הם אקדמיים ולכן המשכורות בפולין גבוהות מהמשכורות הממוצעות בשוק. תחום המכירות מושך גם הוא ישראלים רבים שהיגרו לפולין והם מתוגמלים בבונוסים מכובדים ביותר. ישראלים רבים המהגרים לפולין בוחרים להשתלב בתחום האבטחה, השירות הצבאי בצה"ל מסייע להם להגיע הישר לדרגים הגבוהים ולקבל משכורות גבוהות ממש מהחודשים הראשונים.

השכר הממוצע בפולין הוא נמוך מממוצע המשכורות בישראל ועומד על 4450 זלוטי (4233 שקל), אולם יוקר המחייה נמוך בהתאם. בין התשלומים קבועים: ביטוח – 400 זלוטי (380 שקל), מס בריאות – 230 זלוטי (218 שקל), מס הכנסה – 200 זלוטי (190 שקל). מחירי השכירות אינם יקרים בפולין כך שניתן למצוא דירת סטודיו נחמדה במרכז ורשה בתמורה ל1200 זלוטי לחודש (1143 שקל), שכירות חודשית של דירת שני חדרים במיקום מרכזי תנוע בין 1800 ל2000 זלוטי (1714-1905 שקל) לחודש, ודירה מרווחת למשפחה קטנה בת שלושה חדרים במרכזה של וורשה תעלה בממוצע 2600 זלוטי (2476 שקל) לחודש, ויש לציין כי המחיר כולל חשמל, ארנונה וריהוט קומפלט.

תחבורה בפולין

התחבורה הציבורית בפולין "יותר ממדהימה" כך טוענים ישראלים שהיגרו לפולין או ביקרו בה. באמצעות הרכבת הבין עירונית, הרכבת הקלה, האוטובוסים, ושירות המוניות 'אובר' ניתן להגיע לכל מקום בקלות. התחבורה הציבורית פועלת 24/7 גם בחופשות, חגים וסופי שבוע, בערים מסוימות התחבורה הציבורית פועלת עד השעות הקטנות של הלילה.

יתרונות וחסרונות לזוגות צעירים בהגירה לפולין

על הרחבת התא המשפחתי כבר חשבתם? בפולין, האם מקבלת חופשת לידה למשך שנה, שנה זו נקראת 'שנת לידה' והיא כמובן בתשלום. בן הזוג מקבל שישה חודשים חופשה בתשלום בתנאי שבת זוגו תחזור לעבודה חצי שנה לאחר הלידה.

עם זאת יש חסרונות להגירה לפולין, ביניהם רכישת השפה הפולנית ומזג האוויר הקר מאוד בעונת החורף.