הגירה לקוסטה ריקה

קוסטה ריקה, מדינה קטנה ויפהפייה במרכז אמריקה, הפכה בשנים האחרונות ליעד מבוקש להגירת ישראלים. עם אקלים טרופי נעים, נופים מרהיבים, יוקר מחיה נמוך, איכות חיים גבוהה ואורח חיים נינוח, קוסטה ריקה מציעה חלופה מפתה למגורים בישראל.

 

מידע כללי

קוסטה ריקה שוכנת בחוף המזרחי של מרכז אמריקה, גובלת במקסיקו ובניקרגואה. המדינה מונה כ-5 מיליון תושבים, והשפה הרשמית היא ספרדית.
מזג האוויר במדינה הוא טרופי, ומורכב משתי עונות: יבשה וגשומה. הטמפרטורות לרוב נעימות ונעות בין 24–32 מעלות צלזיוס. עם זאת, בחודשים מסוימים ישנו סיכון להוריקנים, בעיקר באזורי החוף.
יעדים נפוצים להגירת ישראלים הם האזורים המרכזיים כמו עיר הבירה סן חוסה וערי החוף טמרינדו וג'קו. התחבורה הציבורית זמינה אך לא יעילה במיוחד, ורכב פרטי הוא הכרחי במרבית האזורים.

 

תעסוקה, חינוך ותרבות

קוסטה ריקה מציעה מגוון הזדמנויות תעסוקה, בעיקר בתחומי התיירות, הטכנולוגיה והיזמות.
רמת החינוך גבוהה, ומערכת החינוך הציבורית נחשבת לאחת הטובות באמריקה הלטינית. בנוסף, ישנו מגוון רחב של בתי ספר בין-לאומיים פרטיים. בסן חוסה ובערים אחרות ישנן גם אוניברסיטאות ברמה גבוהה.
הדת השלטת היא נצרות קתולית, אבל ישנם גם מיעוטים פרוטסטנטים ויהודים. הקהילה היהודית מונה כ-3,000 איש, ומרוכזת בעיקר בסן חוסה ובאזורים המרכזיים. באזורים אלה, יש בתי כנסת, מרכזים קהילתיים, חנויות למזון כשר ופעילויות לילדים.

 

"Pura Vida"

את המונח "פורה וידה" אפשר לתרגם כ"חיים טובים" או "חיים נפלאים". בקוסטה ריקה הביטוי משמש מענה לשאלות יום-יומיות כמו "מה שלומך". בנוסף, הוא מתאר פילוסופיית חיים המדגישה שלווה, שמחה ואופטימיות, והעדפה של הנאה מהדברים הקטנים בחיים על פני צבירת עושר חומרי.
לתפיסת ה"פורה וידה" יש השפעה גדולה על אורח החיים הנינוח והשלו האופייני לקוסטה ריקה. תפיסה זו מייצגת גם את אורח החיים של מהגרים רבים שעברו לקוסטה ריקה כדי להימלט מ"מירוץ העכברים" וליהנות מאורח חיים נינוח, קצב חיים רגוע וחיבור עמוק לטבע.

 

יוקר המחיה

יוקר המחיה בקוסטה ריקה נמוך יחסית לארצות הברית וישראל, אך גבוה מאשר במדינות אחרות באמריקה הלטינית. מחירי הדיור, המזון והשירותים נחשבים סבירים, אך עלויות הרכב והדלק גבוהות יחסית.
רק כדי לסבר את האוזן, ההוצאה החודשית הממוצעת של משפחה בת 4 נפשות מוערכת בכ-12,000 ₪ בחודש (לא כולל שכר דירה). שכר דירה של דירת 3 חדרים במרכז העיר סן חוסה מגיע לכ-5,000 ₪ בחודש, והמחירים יורדים ככל שמתרחקים מהמרכז.

 

איך אפשר להגר לקוסטה ריקה?

ישראלים יכולים להגר לקוסטה ריקה באמצעות אחת מהדרכים הבאות:

  • ויזת תייר – ויזת התייר בקוסטה ריקה תקפה למשך 90 ימים, ובמהלך התקופה הזו תוכלו להגיש בקשה להארכת השהייה או לוויזת עבודה/מגורים.
  • ויזת עבודה – ישראלים יכולים לקבל ויזת עבודה בקוסטה ריקה אם ברשותם הצעת עבודה מחברה מקומית. התהליך כרוך בהמצאת מסמכים רבים ועשוי להימשך מספר חודשים.
  • ויזת משקיע – אפשרות זו פתוחה למי שמעוניין להשקיע סכום כסף משמעותי (לרוב מעל 200,000 דולר) בעסק בקוסטה ריקה.
  • ויזת פנסיה – פנסיונרים שהכנסתם החודשית עולה על סכום מסוים (כ-1,000 דולר) יכולים לקבל ויזת תושב קבע בקוסטה ריקה.
  • ויזת נישואים – נישואים לאזרח או לאזרחית קוסטה ריקה מקנה זכות לקבל ויזת תושב קבוע לאחר שנתיים של שהייה במדינה.

 

ויזת נווד דיגיטלי בקוסטה ריקה

מאז 2022 קוסטה ריקה מציעה ויזת נווד דיגיטלי ייחודית. ויזה זו מיועדת לאנשים העובדים מרחוק ומאפשרת לעבוד ולהתפרנס בקוסטה ריקה מבלי לחפש מעסיק מקומי.

 

הדרישות העיקריות לקבלת ויזת נווד דיגיטלי בקוסטה ריקה:

• הכנסה חודשית מינימלית של 3,000 דולר ממקורות הכנסה מקוונים/דיגיטליים – עבודה עצמאית, עבודה מרחוק עבור חברה זרה וכדומה.
• אישור עבודה מרחוק ממעסיק או הוכחות להכנסה עצמאית.
• הוכחת יכולת להתפרנס ולפרנס את המשפחה בקוסטה ריקה.
• אישור על היעדר עבר פלילי.
• בדיקת רקע ובריאות.

ויזת נווד דיגיטלי בקוסטה ריקה תקפה למשך שנה עם אפשרות להארכה לשנה נוספת. לאחר שנתיים אפשר להגיש בקשה לתושבות קבע.

 

איך להיערך לרילוקיישן לקוסטה ריקה?

לימוד השפה – אומנם האוכלוסייה ברובה דוברת אנגלית, נדרש ידע בספרדית לתקשורת בסיסית ולטיפול בענייני היום-יום. השקעה בלימודי ספרדית לפני הרילוקיישן תקל על התאקלמות.
עלויות מחיה – יוקר המחיה אומנם נמוך בהשוואה לישראל, אבל חשוב לבדוק מראש את מחירי הדיור, המזון, התחבורה, והחינוך ביעד הרילוקיישן. כמו כן, כדאי להקצות כספים להוצאות המעבר, ריהוט הבית החדש וכדומה.
שירותי בריאות – מערכת הבריאות הציבורית טובה אך עמוסה, ומהגרים רבים בוחרים בביטוח פרטי. כדאי לבדוק חלופות ביטוח רפואי לפני ההגירה.
ביקור מקדים – מומלץ לבקר בקוסטה ריקה לפני ההגירה כדי להתרשם מהאווירה, להכיר את האזורים השונים ולפגוש את הקהילה הישראלית או היהודית המקומית.